Takamatsu en Okinawa - Reisverslag uit Tokio, Japan van Emiel Barten - WaarBenJij.nu Takamatsu en Okinawa - Reisverslag uit Tokio, Japan van Emiel Barten - WaarBenJij.nu

Takamatsu en Okinawa

Door: Emiel

Blijf op de hoogte en volg Emiel

05 April 2011 | Japan, Tokio

Dit is ‘m dan. M’n allerlaatste blog vanuit Japan. Er zijn tegen mijn verwachting in nogal wat dingen gebeurd sinds m’n laatste blog. Allereerst natuurlijk de aardbeving. Hartelijk dank voor alle zorgen en ongeruste berichtjes die ik uit Nederland heb ontvangen. Omdat vanuit Nederland en van mijn twee begeleidend professoren (één in Nederland en één in Japan) het dringende advies kwam om Tokyo te verlaten vanwege het dreigende nucleaire gevaar zijn we voor een week naar Takamatsu gegaan. Takamatsu ligt op Shikoku, één van de vier grote eilanden van Japan. We konden daar slapen in een tweede huis van een collega en verder werken op een andere vestiging van AIST. Er wonen ongeveer 300.000 mensen in Takamatsu maar er is helaas geen klap te beleven. Toch hebben we ons die week wel vermaakt met voetbal, een bezoek aan een mooie Japanse tuin(klinkt suf, was het ook) en golf.

Hoewel de situatie bij Fukushima 1 niet echt verbeterd was zijn we toch weer terug gegaan naar Tokyo. Eigenlijk vooral uit praktische redenen maar ook omdat het in onze ogen veilig was in Tokyo. We konden gewoon weer onze boodschappen doen in de supermarkt en echt last van het feit dat er minder treinen rijden hebben we nooit gehad. Wel is er nu het energie probleem, niet alleen in Tokyo, maar in heel Japan. Waar ik ongelooflijk respect voor heb is de manier waarop alle Japanners hun steentje willen bijdragen aan dat probleem. De lampen in de koeling van de supermarkt waren bijvoorbeeld uitgezet en veel roltrappen op stations stonden stil. Wat natuurlijk het meeste opvalt is de billboards en reclame neon dat uit is gezet. Neem bijvoorbeeld Shibuya-crossing, een bekende grote kruising in Tokyo, waar normaal 24 uur het licht van de neon reclame, grote videoschermen en billboards vanuit alle kanten op de kruising schijnt. Nu was het gewoon donker. Best gek, maar waarschijnlijk zal dat de komende tijd nog wel zo blijven totdat het probleem is opgelost.

De reden dat ik niet meteen naar Nederland ben gegaan maar eerst naar Takamatsu is natuurlijk mijn geplande trip naar Okinawa. Okinawa is een subtropisch eiland ongeveer 500km onder Japan. Ik heb één matige en één slechte dag gehad met regen maar verder was het steeds rond de 22 graden en een strak blauwe hemel. Eén van de dingen die ik daar heb gedaan was walvissen spotten. ’s Ochtends vroeg met de boot weg en camera is de aanslag. Echt onwijs gaaf om die beesten een keer in het echt en van dichtbij te zien. Op sommige moment kwamen ze wel op zo’n 5 meter van de boot naar boven. Leuk om een keer gedaan te hebben.

Wat ik verder veel gedaan heb is snorkelen. Rond Okinawa heb je een paar prachtige snorkel en duik plekken die goed te bereiken zijn vanaf het vaste land. Het water is daar ongelooglijk helder en langs de kust hebben ze prachtige koraalriffen en vissen in alle kleuren en maten die je normaal alleen in een tropisch aquarium vindt. Zeesterren, slangen, zee-egels, vissen van pimpelpaars tot knalgeel, fancy schelpdieren, een sidderaal.. ik heb het allemaal gezien, ik kon er gewoon tussendoor zwemmen, echt fantastisch.

Twee keer heb ik een ferry genomen naar nabij gelegen eilanden, Tokashiki en Zamami. De eerste in m’n eentje en de tweede met een Zwitser en een Japanse die ik in m’n hostel had ontmoet. Twee prachtige relatief kleine eilandjes waar ik onder andere wederom ben gaan snorkelen. Op Zamami werden we op een gegeven moment door een jongen aangesproken of we zijn ‘stand-up paddle boards’ (een soort surfplank waar je op staat en een roeispaan gebruikt om vooruit te komen) wilden gebruiken zodat hij foto’s kon nemen en die op zijn website kon plaatsen die hij deze zomer wilde gaan openen. In ruil daarvoor liet hij ons alle goede snorkelspots rond het eiland zien en bracht hij ons naar een paar geweldig mooie onbewoonde eilandjes toe. Best wel een unieke kans om een keer door een ‘local’ te worden rondgeleid. Al met al heb ik het hier super naar m’n gehad. Als ik deze blog aan het typen ben heb ik nog één dag op Okinawa te gaan, dat wordt waarschijnlijk een dagje strand voordat ik ’s avonds m’n vlucht terug naar Tokyo heb.

Op deze manier wil ik jullie allemaal onwijs bedanken voor het lezen van mijn blogs en voor alle leuke reacties. Ik vond het leuk jullie op deze manier op de hoogte te houden van wat ik hier allemaal in Japan uit heb gespookt, ik hoop dat jullie het ook leuk vonden. Ik heb hier echt een onvergetelijke tijd gehad. Bedankt en wie weet tot ziens!

  • 04 April 2011 - 15:27

    Dirk Barten:

    nou emiel dat was het dan alweer
    het mooie avontuur is weer voorbij het laatste verhaal zag er weer spannend uit we lazen dat je 8 april al weer thuis kwam dan is het toch weer sneller gegaan dan we allemaal dachten
    we spreken je wel weer als je thuis bent dan kom je maar eens een lekker hollands biertje bij ons drinkenof weer eens ouderwets in de buren met die jongens van ons
    de groeten en een goeie terugreis
    mazzel

  • 04 April 2011 - 17:34

    Gina:

    Hey Emiel,
    Ik heb aldoor genoten van je verslagen. Wat een belefenis heb jij meegemaakt!
    Van de meeste mensen heb je ondertussen afscheid genomen in Japan? Je komt ze mss nooit meer tegen......of heb je zoveel contacten gelegd dat dit toch wel tot de mogelijkheden behoord. Zou toch ook erg leuk zijn nietwaar.
    Rest nog je terugreis, dat zal toch heel raar zijn, kom je weer bij ons 'gewone hollanders'. Ik zie er naar uit om je weer te spreken hoor!!!! Ik hoop dat je deze week een hele goede terugreis hebt! Geniet van je laatste momenten daar.
    Vanaf hier weer een vette X en groeten van mij en de rest van de Beekies :D

  • 04 April 2011 - 19:10

    Piet En Nel:

    Heeeey Kanjer,
    Het zit er bijna op,bedankt voor al je mooie verhalen,we hebben er super van genoten.Ik zal het gaan missen,s,avonds even aanklikken ,Hoi Emiel waar ben je nu?? Maar kom eerst maar lekker weer even thuis je paps en mams en je zus zien ernaar uit.
    We wensen je een goeie vlucht,en hopen je snel tezien dikke van ons xxx

  • 04 April 2011 - 20:13

    Marloes:

    Hai lieve Emiel, jammer je prachtige en bijzondere verhalen vanaf nu te missen, maar ook weer heel fijn je thuis komt! Waarschijnlijk als een heel ander mens: rijk door je ervaringen en daarom enorm gegroeid in je persoonlijke ontwikkeling! Uniek en fantastisch!!!! Goede reis terug, en op naar een warm ontvangst van je paps, mams en anietje! Veel liefs van ons! Alex&Marloes xxxx

  • 04 April 2011 - 20:41

    Len:

    Haaai Emiel,
    Je avontuur is ten einde, of is het slechts het begin? :-)
    Heb erg genoten van je verhalen (ze zijn ook goed geschreven trouwens). De tijd is echt gevlogen.Voordat je weg ging zei je nog tegen me dat we elkaar normaal gesproken soms ook een half jaar niet zien en dat dit dus eigenlijk niks bijzonders is, maar dat was het wel hoor. Zeker met alle gebeurtenissen van de afgelopen tijd voelt het vreemd dat jij daar gewoon bent! Het is vaak alsof het niet echt gebeurt wanneer ik natuurrampen op het nieuws zie, maar nu beleef ik dat op een andere manier in de wetenschap dat jij daar rond loopt. Ben blij dat je weer bijna terug bent!
    Liefs, Len

  • 05 April 2011 - 06:11

    Nas:

    Wordt weer tijd voor een kapsalon!
    Tot snel vriend!

  • 06 April 2011 - 09:26

    Ils:

    Lieve Emieeel!

    Wat een heerlijk laatste blog! Ik was een beetje laat met lezen maar toch:)! Ik ben blij dat je het de laatste maand, ondanks de gekkige omstandigheden, het naar je zin hebt gehad! Vooral de foto's van je subtropische reisje SUPERBE! Super koel dat snorkelen .. maar held als ik ben, lijkt het me ook een beetje eng hoor .. Vooral een SIDDERAAL.. YAGH! Maar gelukkig was het mooi;). Ook koel dat varen joh! En wat een mooie bounty-plaatjes men .. Heerlijkheid! Dan kan je er vast weer even tegen aan in dit waardeloze koude NL. Het zou vandaag 22 graden worden .. NOU NIET HIER HOOR! Amsterdam = dik pak wolken, koud en JAJA een beetje regen. JIPPIE. Je hebt door mijn stukje vast steeds meer zin om terug te komen haha:P. Ik vind het gezellig dat je er weer bent hoor snel!

    xxx en liefs en tot in het echt:) !!!

  • 12 April 2011 - 01:18

    Janou Derks:

    Hallo Emiel,
    Ik was wat aan het rondsurfen op wbjn totdat ik bij jou blog terecht kwam. Ik moet zeggen dat je zeer boeiende verslagen schrijft. Niet te vergeten heb ik mijn ogen uit gekeken op jou foto's. Mega!

    Groetjes en uiteraard nog veel plezier!!

    Janou

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Tokio

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

05 April 2011

Takamatsu en Okinawa

12 Maart 2011

Aardbeving #2

09 Maart 2011

Tsukiji, Wintersport en m'n project

22 Januari 2011

Feestdagen, Sumo en Yamaha

08 December 2010

Casio en Kyoto
Emiel

Actief sinds 15 Sept. 2010
Verslag gelezen: 3940
Totaal aantal bezoekers 42418

Voorgaande reizen:

22 September 2010 - 08 April 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: