De eerste weken - Reisverslag uit Tokio, Japan van Emiel Barten - WaarBenJij.nu De eerste weken - Reisverslag uit Tokio, Japan van Emiel Barten - WaarBenJij.nu

De eerste weken

Door: Emiel

Blijf op de hoogte en volg Emiel

16 Oktober 2010 | Japan, Tokio

Allereerst bedankt voor alle leuke reacties op m'n vorige blogs. Dat is voor mij wel erg leuk!

Vlak na m'n vorige verslag zijn we voor het eerst naar AIST geweest. AIST is te vergelijken met het Nederlandse TNO en dit is waar ik de komende maanden mijn onderzoek/stageopdracht voor doe. AIST ligt op het eiland Odaiba in de baai van Tokyo. Dit eiland was ooit bedoeld als wereldexpo alleen is deze vroegtijdig failliet gegaan, maar hierdoor staan er nog wel een aantal hele gave gebouwen op (volgende keer zorg ik dat ik er vette foto’s van heb). Op een van de eerste dagen bij AIST werd ons geleerd te werken met een Motion Capturing System (MoCap). Het idee is dat bij een proefpersoon witte bolletjes worden opgeplakt en dat het MoCap systeem aan de hand van 16 camera's de beweging geregistreerd. Je kent het systeem misschien uit de film- of gamewereld waar het wordt gebruikt bij animaties. Bij AIST wordt het gebruikt voor een biomechanische analyses van menselijke bewegingen. Ik was de eerste keer de proefpersoon en moest een zwart strak pakje aantrekken waar vervolgens de witte markers op geplakt werden. Vervolgens moest ik allerlei bewegingen maken die wij de dagen daarna gingen analyseren. Pepijn heeft er een filmpje van gemaakt dus voor de geïnteresseerde http://pepijncox.waarbenjij.nu/?page=videos&intTravelId=290106.


We hebben allemaal een fiets gekocht en gaan nu elke dag mooi op het fietsje in plaats van de metro naar dat eiland toe wat ongeveer een ritje van 45min is (dit scheelt ons een tientje per dag, tsjah we zijn toch gierige Hollanders). Fietspaden kennen ze hier niet, de stoep is vaak stampes vol en dus zijn we aangewezen op de weg. In het begin erg wennen natuurlijk, niet alleen omdat het vaak druk is op de veelal 3 á 4-baanswegen maar vooral omdat ze in Japan natuurlijk links rijden. Door het lekkere weer stap ik nu dus elke morgen heerlijk in korte broek en t-shirt op het fietsje (want echt groot is ie niet) en rijden we met z’n 5en (Valerie woont iets te ver uit de richting) door de straten van Tokyo. Als we ’s avonds terugrijden van AIST is het al donker en fietsen we over één van de bruggen van Odaiba en zien we een prachtige skyline van Tokyo vol met lichtjes. Krioelend langs malloten van taxichauffeurs en over gigantische kruisingen pak ik toch m’n dagelijkse dosis beweging.


Ik had al eens verteld dat ik een Engelstalige huisgenoot heb die ons graag wilde rondleiden door Tokyo. Zo heeft hij ons laatst Ginza laten zien. Ginza is hét shopping gebied in Tokyo. Alle grote kledingmerken hebben hier een winkel, het stikt er van de vrouwen met meerdere volle shoptassen om hun arm en zo heb je er ook een aantal grote warenhuizen. Voor ons allemaal iets te duur maar wel erg leuk om te zien. Eén van die warenhuizen had een aantal verdiepingen vol met etenswaren. Allerlei exclusief eten, van Belgische bonbons tot Hollandse kaas, maar vooral lokale lekkernijen. Zo heb ik daar m’n eerste stuk walvis gezien (nog niet geproefd) en een zeer exclusief stukje biefstuk. Deze biefstuk komt van de zo gehete ‘Wagyu’ koe. Het vlees van deze koe schijnt super mals en smaakvol te zijn en dat hebben ze te danken aan het bier en de bilmassages die ze krijgen (dit heb ik me ook maar laten vertellen, maar Wiki zegt dat ze dat in ieder geval vroeger deden). Het duurste stukje ‘Wagyu’ vlees wat ik heb gezien was 5250yen (ongeveer 45euro) per 100 gram. Druiven zijn ook prijzig hier in Tokyo, de duurste tot nu toe was 10500yen (ongeveer 90euro) voor een trosje, maar meestal een euro of 8 in de supermarkt.


Misschien wel leuk om te vertellen is dat we sinds kort met z’n zessen ‘bento’s’ maken voor tussen de middag. Een bento is een Japanse lunchbox gevuld met bijvoorbeeld rijst, groeten en vlees. Veel Japanners kopen of maken zelf zo’n bento en warmen die vervolgens op voor de lunch. We hebben allemaal een bentoboxje gekocht en maken nu afwisselend voor iedereen een lekkere lunch. Zo was de eerste bento die ik samen met Erik had gemaakt voor ons zessen gevuld met rijst, zalm, garnalen, ei en wat groenten. Ff opwarmen en je hebt een heerlijke lunch!

  • 16 Oktober 2010 - 08:46

    Lotte:

    Haa ik ben de eerste!

    Wat zit er in godsnaam in die druiven of wat hebben ze ermee gedaan wat ze zo duur maakt?? En kopen mensen dat ook echt?? Ik ben verbaasd :S

    Maar het serieuze werk is nu echt begonnen he!? Ziet er sexy uit hoor dat pakje, ik had al ingeschat dat het niet je eigen stylingkeuze was ;)

    Het klinkt alsof je het allemaal goed voor elkaar hebt. Fijn om te horen.

    X Lotte

  • 16 Oktober 2010 - 09:31

    Carla Cox:

    Hallo Emiel,

    Ik had Erik al laten weten dat ik het waardeer dat jullie lekkere bento´s maken voor mijn zoontje. Verwen hem maar lekker!! Maar ik vind helemaal te gek dat jullie zo´n uitgebreide lunch in elkaar draaien op één kookpitje.

    Geniet van jullie stage,
    Carla

  • 16 Oktober 2010 - 13:16

    Zus:

    Broer,

    Wil je alsjeblieft nooit meer van die rare pakjes aantrekken, helemaal gek geworden!!!

  • 17 Oktober 2010 - 12:54

    Illy:

    Emiel!

    Wat een leuk verhaal weer! En inderdaad .. wat een tof pakje; persoonlijk vind ik vooral het mutsje de finishing touch; ik hoop toch dat in die SUPER shopping malls betere kleding te koop is:P.

    Klinkt allemaal weg gaaf zeg; die bewegingen enzo analyseren; ik ben nu met een blok beweging bezig dus als je tips nodig hebt;).

    Over die biefstukjes hadden ik en een vriendin het toevallig laatst; ben benieuwd hoe ze smaken; mocht je ze proeven dan hoor ik het graag!

    Have fun verder en succes met je opdrachten! Ik ben blij da het zo vet is en stiekem ben ik natuurlijk vooral jaloers op de shoppingcentra .. kom ik aan met de Kalvertraat:P.

    xxx en liefs Ils

  • 17 Oktober 2010 - 17:57

    Hennie Oomens:

    Hoi Emiel,

    Leuke foto's en wat een geweldige tijd beleven jullie daar met elkaar.

    Geniet ervan.

  • 18 Oktober 2010 - 11:09

    De Beekies:

    Hey Emiel,

    Wat leuk om iedere keer weer over je te lezen. Eigenlijk weet ik de laatste maand veel meer van je dagelijkse bezigheden als de laatste jaren die je in Delft zat.
    Volgens mij vliegen je weken voorbij, voor we het weten ben je weer in het verre Holland!
    Gieniet ervan.
    Dikke kus van Gina en al die andere Beekies :)

  • 18 Oktober 2010 - 20:19

    Thijsco....:

    Staat je goed Barten, komen die sprintersdijen van je mooi in uit.......

    En ik blijf t zeggen, rare jongens die Japanners. Bier voor een koe. Wij weten wel beter!

  • 20 Oktober 2010 - 16:49

    Ard En Nas:

    Yooooo!! emieltjee!!!

    We zien het weer! Tokyo heeft meer vrouwen dan delft en jij hebt gelijk weer sjans gehad! hahaha

    Leuke verslagen kerel! wij lezen ze met veel plezier en de foto's zijn ook cool!

    Gruwelijk allemaal, maar wat wij het aller leukste vinden is je nieuwe werk outfit! die mag je hier in delft ook wel dragen hoor!! op dit moment is het wel wat frisjes :p

    Oh btw wij zitten aan de druiven hier, en hebben voor een 10tje een hele krat ipv een fluitje pils!!

    De groeten hou je taai!
    Nasios en Ard

  • 21 Oktober 2010 - 15:34

    Dirk Barten:

    he emiel
    gefeliciteerd met je vader zijn verjaardag
    gaat alles goed man
    zo te lezen en te zien wel
    nou wij drinken het bier wel op vanavond
    o ja patrick heeft zijn rijbewijs ook gehaaldde groeten van de bartens uit wieringerwerf

  • 23 Oktober 2010 - 21:51

    Bert Zuidhof:

    Heey Emiel,
    Ben zeer onder de indruk wat je daar allemaal beleeft en ziet.
    Geniet ervan, want dit maak je volgens mij allemaal maar eens in je leven mee.
    Oh ja, Wieringermeer 1 doet het erg goed: 9 punten uit de laatste drie wedstrijden.

  • 24 Oktober 2010 - 09:24

    Len!:

    Hoi Emiel!
    Wauw wat een mooie verhalen! Super dat je het zo leuk hebt! Prachtige foto's heb je van Dubai! Ik heb mijn mailadres onderin ingevoerd das zeker handy! Ben benieuwd hoe het gaat met je onderzoek! Ik ga ook beginnen met mijn masteronderzoek. Gaat over een programma om zwakke lezers sneller te leren lezen en ook nog iets met werkgeheugen! :D

    Goed om te lezen dat het goed met je gaat. Heel veel plezier en succes!
    X Len

  • 25 Oktober 2010 - 10:49

    Kees:

    haha jij gaat mij dus vertellen dat je op een kinderfiets (ik denk aan roze/blauw) door de stad heen slenterd:P

  • 26 Oktober 2010 - 13:13

    Rindert:

    hey emiel!

    beter laat dan nooit!
    mega mooie foto's man! en je project lijkt me ook echt onwijs gaaf! al een stukje wagyu geprobeerd??? ziet er wel appart uit:D

    succes!

  • 03 November 2010 - 21:20

    Piet En Nel:

    Hoi Emielio,
    Alweer een tijdje geleden dat we elkaar gesproken hebben,alles nog oke,Smaken de bento,s nog lekker,en waar we nieuwsgierig naar zijn hebben ze daar ook lig fietsen????,
    gaat de studie nog naar wens en lopen er nog schattige japannertjes rond?? stop er anders maar een in je koffertje voor thuis.nou man van uit West-Friesland wensen we je alle goeds dikke xxx van ons

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Japan, Tokio

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

05 April 2011

Takamatsu en Okinawa

12 Maart 2011

Aardbeving #2

09 Maart 2011

Tsukiji, Wintersport en m'n project

22 Januari 2011

Feestdagen, Sumo en Yamaha

08 December 2010

Casio en Kyoto
Emiel

Actief sinds 15 Sept. 2010
Verslag gelezen: 360
Totaal aantal bezoekers 42417

Voorgaande reizen:

22 September 2010 - 08 April 2011

Mijn eerste reis

Landen bezocht: